Praktika analüüsiv kokkuvõtte

 Tere!

Selles postituses tahan kirjutada analüüsiv kokkuvõtte Toila valla Spordi- ja Kultuurikeskuses läbitud praktikast. Toila valla noorsootööd juhib Toila valla Spordi- ja Kultuurikeskus, mille alla kuuluvad Voka aleviku noortekeskus ja Kohtla-Nõmme alevis asuv noortetuba. Mul vedas läbida praktika Voka Avatud Noortekeskuses, kus mul õnnestus saavutada oma praktika eesmärgid ja omandada teadmisi kõikides õpiväljundites.

Minu praktika kestis 3 kuud ja minu kohustuste hulka kuulus (1) nädalase programmi väljamõtlemine ja (2) elluviimine noortekeskuses, et toetada noorte aktiivset eluviisi; (3) töötoade korraldamine projekti "Toidu Akadeemia" raames ning (4) noorte juhendamine ja toetamine projekti “Noorteka Eurovisioon” elluviimisel. Need ülesanded anti mulle selleks, et saaksin saavutada enne praktikat püstitatud isiklikud eesmärgid, milleks olid noorteprojektide kirjutamise kogemuse saamine ja noorte potentsiaali avamise meetodite kasutamine. 

Pakun arutada õpiväljundite põhjal, kuidas minu praktika läks ja millist kogemust ma selle käigus sain:

1)Rakendab erinevaid tegevusi ja meetodeid sõltuvalt noorsootöö valdkonna eripärast, eesmärgist, sihtgrupist, noorsootöö tegemise kohast ja situatsioonist

Minu jaoks on oluline näidata noortele noorsootöö mitmekülgsust, mida ma demonstreerisin läbi minu korraldatud töötubade, tööruumide ja üldiselt ürituste kaudu. Samuti on mulle oluline toetada noorte algatusi ja ma aitan suure huviga noortel nende ideid ellu viia. Näiteks osalesime koos noortega noorte omaalgatuste projektikonkurssil "Ideepuhur" ja meie projekt sai rahastuse laulu- ja tantsuvõistluse "Noorteka Eurovisioon" läbiviimiseks. Projekti eesmärk oli korraldada laulu- ja tantsuvõistlus Ida-Virumaa noortekeskuste vahel, kus iga noortekeskuse grupp pidi esindama ühte riiki. Meie noortel tuli idee sellist üritust korraldada, kuna nad soovisid kohtuda teiste noortekeskuste noortega ja anda neile võimalus näidata oma talenti ühel laval. Samuti on olnud palju kordi, kui noored tulid ise minu juurde ideega, mida me samal päeval ellu viisime. Nii tegime noortega töötoa pabertaldrikute kaunistamiseks ja moeshow kõigile noortekeskuse külastajatele. 

2) Selgitab noorsootöö sisu ja tutvustab noortevaldkonna võimalusi

Praktika ajal oli mul võimalus osaleda Hispaanias rahvusvahelises Erasmuse+ projektis "ABC to Digital", kus lisaks uute meetodite õppimisele digitaalses noorsootöös keskenduti ka osalevate organisatsioonidega tutvumisele. Kõik osalejad pidid rääkida oma organisatsiooni eesmärkidest, tegevusalast, sihtrühmast ja noorsootöö mitmekesisusest oma riigis. Esindasin sellel koolitusel Toila valla noortekeskuseid, kus mul oli võimalus rääkida oma organisatsioonist, selgitada noorsootöö sisu Eestis ning arendada oma esinemisoskusi. Lisaks tundub mulle, et noortekeskuses praktikal olles avastasin iga päev avatud noorsootöö tähendust noortekeskust külastavatele noortele, pakkudes neile erinevaid alternatiive noorsootöötajatega ajaveetmiseks.

3) Kavandab oma töö noortega turvalises keskkonnas, järgides õigusaktidega kehtestatud ohutusnõudeid

Igal noortekeskusel on olemas oma kodukord, mida peavad järgima noortekeskust külastavad noored ja noorsootöötajad. Isiklikult pidasin privaatseid vestlusi noortega, kes suuremal või vähemal määral ei järginud noortekeskuse reegleid. Koos nendega tegime kokkulepped, et edaspidi ei korduks reeglite rikkumised ning iga noore turvalisus ja heaolu oleks tagatud. Samuti oli juhtum, kui me koos noortega ise mõtlesime välja noortekeskuse köögi korrashoiu reeglid ja koos nendega kavandasime koristusskeemi, et see sobiks kõigile noortekeskuse külastajatele. 

4) Reageerib ettetulevates ohuolukordades asjakohaselt

Väga oluline ootamatutes ja ohtlikes olukordades teada, kuidas õigesti reageerida, hinnates olukorda ja leides selle lahendamiseks sobivaid vahendeid. Tänu läbitud esmaabikursustele olen praktika jooksul mitu korda aidanud verejooksu peatada, haavu ravida ja noortel vigastusi leevendada. Samuti oli üks juhtum, kus tekkis konflikt kahe noorterühma vahel ja mul õnnestus see enne kakluse algust ära hoida. Sellistel hetkedel on oluline reageerida kiiresti, kuid samal ajal kaaluda edasisi tegevusi hoolikalt.

5) Toetab praktikabaasi teisi noorsootöötajaid

Usun, et usalduslike suhete loomine, vastastikune abi ja sõbraliku õhkkonna tekitamine oma noorsootöötajate meeskonnas on eduka praktika võti. Praktika ajal töötasid koos minuga kaks noorsootöötajat ja rahvusvaheline vabatahtlik, kes said minu tööpäeva lahutamatuks osaks. Me pidasime sageli ühiseid koosolekuid, et arutada meie plaane ning tulevaste sündmuste ettevalmistamisel. Isiklikult aitasin oma kolleege nende algatusel korraldatud ürituste organiseerimisel ja reklaamimisel. Panustasin meie rahvusvahelise vabatahtliku integreerimisse Eesti ühiskonda, rääkides talle eesti keelest ja kultuurist ning korraldades ekskursiooni Narvas. Samuti teadsin alati, et kui mul on vaja nõu või toetust, saan seda oma meeskonnalt. Praktika näitas mulle, kui oluline on omada tervislikke suhteid meeskonnas, kus valitseb austus iga meeskonnaliikme vastu ja usaldus.

6) Seab praktikale eesmärgid ja analüüsib ennast ja oma praktikakogemust neist lähtuvalt, kasutades erinevaid meetodeid

Praktika ajal püüdsin alati kuulata iseennast, teha pause ja teha mini-reflektsiooni, vastates järgmistele küsimustele: "Milliseid emotsioone ma täna noortekeskuses tundsin?", "Mida ma täna noorte ja noorsootöötajatega tegin?", "Mis mulle tänases päevas meeldis?" ja "Mida ma oleksin võinud teisiti teha ja miks?". Vastused nendele küsimustele aitasid mul keskenduda headele hetkedele, mis motiveerisid mind noortekeskuses töötama, ning aru saada, mida oleksin saanud teisiti teha ja miks ma teatud olukordades just nii reageerisin. Oma praktika põhjalikuks analüüsiks kasutan Gibbsi meetodit, kuna see eneseanalüüsi meetod aitab mõista oma kogemusi mitme nurga alt ja arendada konkreetseid tegevuskavasid tulevikuks.

- Kirjeldus (mis toimus?)

Ma läbisin praktika Voka Avatud Noortekeskuses, kus ma korraldasin kaks kokandustöötuba, kirjutasin kaks projekti, tegin seina küsimustega seksuaalhariduse teemal, viisin koos noortega ellu projekti "Noorteka Eurovisioon", koostasin nädalakavasid, osalesin koosolekutel kolleegidega ja korraldasin erinevaid temaatilisi üritusi nädalakava raames (näiteks filmõhtu, piljarditurniir, tervisepäev jne).

- Tunded (mida mõtlesin ja tundsin?)

Emotsioonid ja tunded olid erinevad. Mõnikord lahkusin noortekeskusest koju laia naeratusega, kuna kõik päeva ülesanded olid edukalt täidetud ja üritused läksid suurepäraselt. Vahel olid päevad nii väsitavad, et ma lihtsalt vajusin jalust või lõppes kõik pisaratega. Kui rääkida emotsioonidest üldiselt, siis tagasi vaadates tunnen ma rahulolu ja tänulikkust, et sain oma praktika just Voka Avatud Noortekeskuses teha.

- Hindamine (mis oli kogetus hea, mis halba?)

Ma arvan, et sain hästi hakkama usalduslike suhete loomisega kolleegide ja noortega. Töötubade detailide arutamise etapp ja töötubade läbiviimine läksid suurepäraselt, sest noored olid protsessi kaasatud ja koolitajad oskasid töötuba teha noortele arusaadavas keeles. Minu korraldatud üritused toimusid hästi tänu noorsootöötajate toetusele ja noorte abile korralduses. See praktika andis mulle praktilisi teadmisi ja kogemusi töötubade, ürituste korraldamisel ja usalduslike suhete loomisel. Ma isegi ei mäleta negatiivseid hetki, kuna praktika ajal polnud kriitilisi olukordi. 

- Analüüs (milline oli selle situatsiooni mõte?)

Teiste noorsootöötajate ja koolitajate kogemused näitasid, kui oluline on kaasata noored aktiivselt tegevustesse ja kuulata nende arvamusi. Lisaks sain aru, et tihedad ja avatud suhted kolleegidega aitavad kaasa sujuvamale töökorraldusele ja parematele tulemustele. Detailide arutamine ja planeerimine koos noortega ning kolleegidega tagas, et tegevused olid noortele huvipakkuvad ja arusaadavad. Minu tugevuseks oli hea planeerimisvõime ja oskus motiveerida noori osalema. Ainsad negatiivsed hetked olid seotud minu enda muredega noorte huvi osas, mida saaks tulevikus vähendada, keskendudes rohkem noorte tagasiside kogumisele ja nende huvide arvestamisele.

- Järeldused (mida veel saab teha?/oleks saanud teha?)

Ehkki üritused olid edukad, võiks luua struktureeritud tagasiside süsteemi, et noored saaksid pärast igat üritust anonüümselt hinnata ja anda ettepanekuid. See võimaldaks tuvastada valdkonnad, kus on võimalik parandusi teha. Samuti mõnel juhul võiks ajakava olla paindlikum, et arvestada noorte vajadusi ja soove. 

- Tegevusplaani koostamine 

Kui minu praktika toimuks uuesti, siis mina oleks tähelepanelik noorte huvi taseme suhtes erinevate tegevuste vastu. Regulaarselt koguks tagasisidet noortelt selle kohta, millised tegevused neile kõige rohkem meeldivad ja mis neid motiveerivad, ning kohandage oma tegevusi vastavalt. See aitaks paremini mõista noorte vajadusi ja huve ning ei peaks muretsema, kas üritus meeldib neile või mitte. 

Juhataja tagasiside:

Margarita teostas praktika Toila valla Spordi- ja kultuurikeskuse halduses asuvas Voka Avatud Noortekeskuses. Praktikaperiood võimaldas tal saavutada püstitatud eesmärgid ning lisaks õpiväljunditele kogeda pisut enamatki.

Margarita on algatusvõimeline ning täidab ilma erikorralduseta ülesandeid, kaitstes tööülesannete täitmisel noorte huve. Ta on hea käivitaja, meeskonna tugev lüli oma stabiilsuse ja ratsionaalsete otsustega.

Margarita oma avatud meelega kasutab julgelt talle pakutavaid võimalusi enda ja valdkonna arendamiseks. Ta kavandas noortele mitteformaalse õppe tegevusi, osales rahvusvahelisel kohtumisel, oli toetav lüli piirkonda saabunud välisvabatahtliku sisseelamise perioodil, toetas noori omaalgatusliku projekti kirjutamisel ning läbiviimisel, aga taotles ka ise lisarahastust noortele täiendavate võimaluste loomiseks.

Margarital on tugev analüüsivõime ning seoste loomise oskus. Tema empaatia ning soov näha noores võrdväärset partnerit on oluline nii konfliktide lahendamisel kui noorte kaasamisel. Ta lähtub oma ettevõtmistes avatud noorsootöö põhimõtetest, kutse-eetikast, seadusandlusest ning on selles osas õigustatult nõudlik ka oma kolleegide suhtes, tuletades aegajalt meelde ja viidates materjalidele.

Margarital on rikkalik ning asjakohane metoodikate pagas, mida oma igapäevatöös noortega rakendab. Ta mõistab noorsootöö väärtust ning annab seda edasi ka kogukonnale, näiteks kirjutas ta Toila valla lehte noortekeskuse tegevust kokkuvõtvaid artikleid.

Margarita on noorsootöötaja selle sügavamas tähenduses - võimestab ja juhendab noori ning on toetav ja innustav tiimiliige.

Maarja-Liisa Lepsalu

Toila valla Spordi- ja kultuurikeskus, noorsootööjuht


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Karjääriplaneerimise seminari eneseanalüüs

Portfoolio, juhendatav ja mina (lõppanalüüs)