Refleksioon (kutseala kogukond)

Tere!

Täna ma tahan Teile esitada oma analüüsi kogu kursuse kohta nimega "Kutseala kogukond". Minu refleksioon põhineb õpiväljunditel, mis asuvad ÕIS-i kodulehel (2023), ja selle kursuse kirjelduses ja teavitavad, millised teadmised ja oskused peaksid õpilased saama pärast aine läbimist: 

- Üliõpilane seostab noortevaldkonna osapooli ja koostöövorme;

- Planeerib üliõpilane professionaalset arengut, koostööd sidusrühmadega suurendades noortevaldkonna lõimitust ka teiste valdkondadega;

- Üliõpilane analüüsib erinevaid noortevaldkonna kutsealaseid identiteete;

- Üliõpilane analüüsib koostöövõimalusi ja võrgustikutööd noortevaldkonnas ning valdkonna sidusrühmadega ja loob vajalikke koostöövorme.

1. mõistab noorsootöö valdkonna osapooli ja seoseid

Minu mentor Polina saatis mulle pilti, mis oli võetud Pranno (2021) lõputööst, ja märgib enamasti kõik valdkonnad, mis aitavad arendada noorsootööd välismaal ja oma riigis. Kõik need sfäärid noorsootöös on suunatud (1) noorte toetamisele ja (2) tunnustamisele, (3) sobiva õhkkonna loomisele nii noortele kui ka noorsootöötajatele, (4) uuringute ehk seire kasutamisele, (5) vald-ja ametkondade koostööle ning ka ainult (6) noorsootöö spetsialistidega koostööle. Kutseala kogukonna aine raames oli mul võimalus tutvuda avatud noorsootööga läbi reisi oma mentori juurde Pärnu Noorte Vabaajakeskusesse ja mobiilset noorsootööd läbi tänavatöös osalemise Mono Pärnu organisatsiooni abil. 


2. analüüsib erinevaid noortevaldkonna professionaalseid identiteete

Ühel kohtumisel küsisin oma mentorilt, millised on noortevaldkonna kutsealased identiteedid ja Polina soovitas mul lugeda artiklit "Noorsootöö väärtustamine ja identiteet", mis ilmus ajalehes MIHUS. Lugedes artiklit identiteedist noorsootöös mulle tunndus, et noortesfääri kujutamisel ja määratlemisel lähtutakse noorsootöötaja omadustest. Noor tajub noorsootöötajat sageli kui oma sõpra, vanemat õde või venda nende avatuse, energia, toetamise ja mitmekülgse vaate paljudele asjadele. Noorsootöötajad tunnevad huvi noorte elu vastu ja kaasavad neid osalema noorsootöö tegevustes, et nad saaksid avastada oma potentsiaali ja end arendada. Kõik need tegevused määravad noorsootöötaja identiteedi ja tahan öelda, et jälgides oma mentori, nägin tema töös kõiki neid omadusi (Vetik, 2011). 

3. analüüsib võrgustikutööd noortevaldkonnas

Külastades noortekeskust, kus Polina töötab, jagas ta olulistest asjadest, mida on soovitav noortega suheldes teada. Väga tähtis on mõista, et iga inimest ümbritsevad erinevad võrgustikud, millega ta kokku puutub. Meie elus on olemas esmane võrgustik, mis hõlmab tihedas kontaktis olevaid inimesi (nt perekond, sugulased, sõbradja ametlikult, mis koosneb kõigist professionaalidest. Seda võrgustikku tuleks alati silmas pidada, et analüüsida konkreetseid probleeme ja leida neile lahendusi (vt joonis [Võrgustiku osade koostöö](Pajustik, 2020).

Polina jagas minuga juhendi nimega "Raskemates oludes noorte (NEET-staatuses noorte) jaoks tugiteenuste käivitamine ja rakendamine KOVis", kus on väga hästi kirjutatud, mis on võrgustikutöö ja kuidas see koostöö toetab noori: "Võrgustikutöö on osapoolte koostöö, kuhu kuuluvad tuge saava noore sotsiaalvõrgustik ja ametnikevõrgustik. Kui abivajaja ise ei taju oma probleemi, on ta abistatav. Võrgustiku eesmärk on abivajaja argielu probleemide lahendamine. Võrgustiku puhul on tegemist ühendavate ja piiritletavate suhetega teatud inimeste või inimgruppide vahel. Võrgustik eeldab mingisuguseid suhteid ja kommunikatsiooni. Võrgustikutöös nähakse võimalust teha tulemuslikku koostööd, et paremini jagada olem
asolevat informatsiooni ning aidata abivajajal valutumalt lahendada oma probleeme. Teadlikult moodustatud võrgustikes tekib erinevate sektorite esindajate vahel sünergia, mis aitab kaasa terviklikuma lahenduskäigu leidmisele. Seetõttu pidurdab ühe eriala või sektori piiride range järgimine pahatihti uuenduslikku mõtlemist ja alternatiivsete lahenduste valikut. Seetõttu on interdistsiplinaarsed võrgustikud sageli tulemuslikumad. Toime-eelduste järgi võib võrgustikke liigitada niisugusteks, mis annavad inimesele jõudu igapäevaelus toimetulekuks, ning sellisteks, mis muudavad professionaalse organisatsiooni tugevamaks ennetavas töös ja probleemide lahendamisel" (Kõiv ja Paabort, 2020).

4. kavandatavad valdkonna sidusrühmadega, sh uued koostöövormid

Hetkel tehti mulle ettepanek tulla tagasi Pärnusse praktikale noortekeskusesse või Mono Pärnu organisatsiooni. Kavatsen neid võimalusi oma vabapraktika semestril ära kasutada ja seetõttu plaanin hoida ühendust oma mentori ja teiste Pärnu noorsootöötajatega. 

5. hindab võrgustikutööd, rakendades oma kasutamist ja oskusi

Polina tõi mulle näiteid, kuidas ta hindab noorte riski olukorda ja kui inimene vajab kaitset, siis pöördub ta spetsialistide poole, kes saavad noort aidata ja hakkab nendega koostööd tegema. Selleks, et aru saada, kas noor vajab abi või mitte, tuleb olla tähelepanelik ning tunda ka huvi noorte elu vastu. Tihtipeale küsib noor abi või räägib oma probleemist ise, kui noorsootöötajate ja noorte vahel on loodud usaldusväärsed suhted. Kui noorsootöötaja otsustab spetsialisti poole pöörduda, tuleks siiski hoida usaldusväärsed suhted noortega. See on oluline, sest usaldussuhe võib katkeda pärast ühisest tööst spetsialistidega teavitamist (näiteks, noor müüb narkootikume ja noorsootöötaja edastab selle teabe politseile), siis noorsootöötajal on õigus jääda ühise töö teiste organisatsioonidega anonüümseks.


6. mentori ja üliõpilaste vajadustega, ootustega ja võimalustega

Olen sellele ainele tänulik, et ta mind minu mentorile tutvustas, sest mul oli väga meeldiv temaga koostöötada ja läbida kursuse. Mul ja Polinal olid ühised eesmärgid, kuna oleme mõlemad huvitatud rahvusvahelistest projektidest ja vahetustest ning seetõttu saatis Polina mulle sageli erinevaid projekte. Kui ma kirjutasin kirja mentorile, siis seal oli kõige oluliseks eesmärgiks lihtsalt protsessi nautida ja meil Polinaga õnnestus säilitada tasakaal töö ja lõbu vahel. 


Mentori tagasiside:

"Mina olen väga uhke. Margarita on nii uudishimulik ja avatud. Ta kiiresti leiab kontakt, oskab teha kui koostöö, kui ka meskonnatöö. Kõik info mida ma pakkusin me koos arutasime ja mulle oli väga lihtne, sest ta andis mulle ka tagasiside (mis talle soobib,  millest ta pole huvitatud.). Väga huvitav oli jälgida tema mõtlemisprotsessi käigu. Grupitöös ta on juht ja võtab vastutus enda peale, aga arvestab  ja kuulab teisi.
Margarita ei karda uued pakkumised. Vaatamata, et eesmärk oli pigem rahvusvahelised projektid, ta sai  surepärane kogemus mobiilse noorsootöös, kus ta sai hea tagasiside." 

Polina Boberskaia,
Noorsootöötaja,
Pärnu Noorte Vabaajakeskus

Tagasiside peale tänava tööd:

MoNo töötaja 1 - "mängisid lõbusalt noortega mänge, osalesid aktiivselt. Lõpus kui meil oli 6-ne vene noorte punt siis sa rääkisid nendega nii ilusti ja jäid nende vastuse osas nii neutraalseks. Sellepeale kui räägiti et üksteist leiti prügikastist ja narkootikumidest. Väga meeldis sinu hoiak ja see, et su suhtumine ei muutunud. Positiivne mulje ja väga asjalik!"

MoNo töötaja 2:  - "mulle meeldis, kuidas Margarita vestlusesse sulandus ja hakkas kleepse jagama kohe noortele. Algselt oli vb tagasihoidlikum, kuid avanes peale paari vestlust. Kirss tordil olid vene noored reaalselt, see kui me nendega kontaki lõime oli täpselt Sulle. Märkasin, et Sa ise ka megalt avanesid ja tuli täiega naeratus näole."

minu presintstsioon: https://www.canva.com/design/DAFjzrbcdh8/8leVO9qdoxAxN3R2pEX5MA/edit

Kasutatud allikad

Kõiv, K., Paabort, H. (2020). Eesti Avatud Noortekeskuste Ühendus. Raskemates oludes noorte (NEET- staatuses noorte) jaoks tugiteenuste käivitamine ja rakendamine KOVi. Kasutatud 23.05.2023, shttps://ank.ee/wp-content/uploads/2020/06/NEET-noorte-tugiteenuse-juhend-KOVidele_Eesti-ANK26.06-1.pdf

Pajustik, M. (2020). Eesti ANK blogi. Võrgustikutöö noorte ümber. Kasutatus 23.05.2023, http://eestiank.blogspot.com/2020/10/vorgustikutoo-noorte-umber.html

Pranno, K. (2021). Noorsootöötajate hinnangud suhtlus oskustele avatud noorsootöös.Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemia, Kogukonnahariduse ja huvitegevuse õppekava.

Vetik, H. (2011). Noorsootöö identiteedist. Mihus (7), 12-13, https://mihus.mitteformaalne.ee/wp-content/uploads/2018/11/MIHUS_7.pdf (viimati vaadatud 23.05.2023)

ÕIS koduleht (2023). Kutseala kogukond. Kasutatud 23.05.2023, https://ois2.ut.ee/#/courses/SVNC.00.163/version/51a48eca-3d40-4cc1-ea23-58e4c9e1cbaa/details

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Praktika analüüsiv kokkuvõtte

Karjääriplaneerimise seminari eneseanalüüs

Portfoolio, juhendatav ja mina (lõppanalüüs)